میومکتومی

به روشی که با انجام آن فیبروم رحم برداشته می شود، میومکتومی گفته می شود؛ فیبروئیدهای رحمی یا فیبروم رحم توده هایی شایع هستند که سرطانی نبوده و به طور معمول در سنین بارداری به وجود می آیند البته باید گفت که احتمال ایجاد آن ها در هر سنی وجود دارد.

فیبروم ها بعد از جراحی میومکتومی مجدداً رشد نمی کنند اما ممکن است فیبروم های جدید در فرد ایجاد شده و رشد نمایند؛ این بدین معنی است که در برخی موارد و بعد از انجام این جراحی ممکن است خانم ها برای خارج کردن فیبروم های جدید از بدن نیاز به جراحی مجدد داشته باشند.

میومکتومی

علت انجام عمل میومکتومی چیست؟

همانطور که گفتیم فیبروم های رحمی غیرسرطانی بوده و به همین علت این خود افراد هستند که تصمیم می گیرند برای برداشتن آن ها اقدام نمایند یا خیر.

اگر فیبروم نشانه ای نداشته و موجب ناراحتی و اذیت افراد نشود جراحی توصیه نمی شود، با این حال بهتر است در صورت داشتن شرایط ذیل جراحی انجام شود:

• لکه بینی و خونریزی بین دو پریود
  • خونریزی شدید در زمان قاعدگی
  • ناباروری
  • فشار و درد در زیر شکم
  • درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • افزایش احتمال سقط جنین
  • مشکل خالی نشدن مثانه به طور کامل

انواع جراحی فیبروم

جراحی فیبروم های رحمی معمولاً با انجام روش های ذیل انجام می شود:

1. لاپاراسکوپی
  2. هیسترکتومی
  3. میومکتومی شکمی

جراح و متخصص زنان نوع جراحی فیبروم های رحمی را بر اساس فاکتورهای ذیل انتخاب می کند:

• محل فیبروم ها در رحم
  • اندازه فیبروم ها
  • تعداد فیبروم ها
  • تمایل به بارداری

میومکتومی شکمی

میومکتومی شکمی که به آن لاپاراتومی نیز گفته می شود روشی است که از آن برای خارج نمودن فیبروم های بزرگ بهره گرفته می شود. با توجه به اینکه برای انجام این روش نیاز به ایجاد یک برش بزرگ در قسمت تحتانی شکم می باشد لذا بعد از جراحی جای زخم بزرگی در آن ناحیه باقی خواهد ماند.

بیمار بعد از انجام ميومکتومي شکمي، در صورت نیاز و به منظور کنترل وضعیت اش به مدت 1 تا 3 روز در بیمارستان بستری شده و سپس با صلاحدید پزشک ترخیص می گردد. زمان دستیابی به بهبودی کامل از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و حدود 2 تا 6 هفته به طول می انجامد.

هیستروسکوپی

این روش برای افرادی با فیبروم های کمتر و کوچک تر مناسب بوده و با انجام آن می توان فیبروم هایی که داخل رحم قرار دارند را نیز خارج کرد.

لاپاراسکوپی

این روش نیز همچون روش هیستروسکوپی برای خارج کردن فیبروم های کمتر و کوچک تر مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به بستری طولانی مدت ندارد. بیمار معمولاً 1 شب در بیمارستان بستری شده و سپس ترخیص می گردد.