کیست تخمدان

در دو طرف رحم، دو عضو کوچک به نام تخمدان قرار دارند که وظیفه آن ها تولید هورمون استروژن بوده و موجب قاعدگی می شوند. از این تخمدان ها هر ماه تخمک هایی آزاد می گردد که قابلیت بارور شدن را داشته و مسیر خود را از راه لوله فالوپ به سمت رحم می گشایند. به این چرخه آزاد شدن تخمک، تخمک گذاری می گویند. در ادامه توضیحاتی در رابطه با کیست تخمدان که مورد تایید دکتر کاملیا بیرانوند حیدری می باشد را خدمت تان شرح داده ایم.

عوامل ایجاد کننده کيست تخمدان

کیست ها معمولاً در تخمدان ها به وجود می آیند، داخل آن ها مملوء از مایع بوده و کوچک می باشند. همچنین باید بگوییم که بروز این نوع کیست در میان خانم ها شیوع زیادی داشته و در بیشتر مواقع در طی سال های بچه زایی ایجاد می شوند.

کیست تخمدان دارای انواع مختلفی بوده و شایع ترین آن، کیست عملکردی است که بیشتر در طول دوران تخمک گذاری شکل می گیرد.

کیست تخمدان هنگامی تشکیل می شود که:

1. تخمک آزاد نشده باشد.
  2. بعد از فرآنید آزاد شدن، فولیکولی که تخمک در آن ایجاد می شود از بین نرفته باشد.

علائم کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدان در بیشتر مواقع هیچ نشانه خاصی نداشته و به همین علت امکان دارد اکثر خانم ها متوجه وجود آن ها در بدن خود نشوند.

علائمی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ممکن است با تومور تخمدان ارتباط داشته باشد لذا با مشاهده هر یک از این علائم به بهترین متخصص زنان و زایمان در خرم آباد یا شهر محل سکونت خود مراجعه نمایید:

• درد یا نفخ در شکم
  • داشتن حالت تهوع یا استفراغ
  • نیاز مکرر به دفع ادرار یا وجود مشکل در دفع آن
  • درد مبهم در شکم
  • از دست دادن اشتها یا احساس سیری سریع
  • قاعدگی همراه با درد زیاد و خونریزی غیر طبیعی
  • احساس درد حین برقراری رابطه زناشویی

اندازه و سایز کیست های تخمدان

کیست های تخمدان متفاوت و متنوع هستند و علت و ویژگی های منحصر به خود را دارند. این کیست ها از نظر سایز و اندازه نیز بسته به نوع کیست متفاوت هستند.

اندازه کیست یکی از فاکتورهایی است که در انتخاب نحوه درمان آن نیز دخالت دارد. به طور کلی جراحی پیشنهاد نمی شود مگر اینکه اندازه کیست بیش از 50 تا 60 میلی متر باشد.

هرچند درمان ها می تواند متفاوت و متغیر باشند. برای مثل، یک کیست معمولی ممکن است تا 10 سانتی متر همچنان در تخمدان باقی بماند. اما کیست های سرطانی وقتی که بسیار کوچک تر هستند از بدن خارج می شوند.

اندازه کیست های فانکشنال بین 2 تا 5 سانتی متر است. اما در برخی موارد سایز این کیست ها به 8 تا 12 سانتی متر هم می رسد.

کیست های درموئید رشد کندی دارند و در سال حدود 1.8 میلی متر رشد می کنند. اما گاهی اوقات سایز این کیست ها به 8 تا 25 میلی متر هم می رسد.

عموماً اندازه کیست های اندومتریوما کوچک است؛ اما همانند دیگر کیست ها، در برخی موارد ممکن است از سایز نرمال خود بزرگ تر شوند.

راه های تشخیص کیست تخمدان

در طول معاینه لگن کیست تخمدان، در صورت وجود، قابل رویت است. با توجه به سایز و مواد تشکیل دهنده آن، پزشک معالج تست و آزمایش هایی برای تشخیص و اتخاذ روند درمانی، تجویز می کند:

• تست بارداری

در صورت مثبت بودن تست، ممکن است تخمدان دارای کیست جسم زرد (کورپوس لوتئوم) باشد.

• سونوگرافی لگن

با استفاده از دستگاه سونوگرافی تصویری از رحم و تخمدان ها مشاهده می شود. پزشک با بررسی تصویر بدست آمده وجود کیست، محل قرار گیری و مواد تشکیل دهنده آن را تشخیص می دهد.

• لاپاراسکوپی

با وارد کردن لاپاراسکوپ به اندام های داخلی، پزشک می تواند تخمدان ها را معاینه کند و در صورت وجود کیست، آن را خارج کند. در این پروسه فرد تحت بی هوشی قرار می گیرد.

برداشتن کيست تخمدان با لاپاراسکوپی

دکتر کاملیا بیرانوند حیدری ، متخصص زنان و زایمان خرم آباد ابتدا سعی می کند که با روش های غیر جراحی کیست تخمدان را درمان نماید اما در صورتی که با این روش ها کیست درمان نشده، رشد نموده و موجب درد شدید شود ایشان از جراحی با لاپاراسکوپی برای برداشتن کيست تخمدان بهره میگیرند.

سیستکتومی تخمدان با لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که حداقل تهاجم را دارد، برای انجام این روش پزشک برش های کوچکی را در دیواره شکم ایجاد نموده و از طریق آن ها ابزاری به نام لاپاراسکوپ را وارد بدن می کند که امکان  مشاهده درون شکم و لگن را برای جراح فراهم می کند.

دلیل استفاده از لاپاراسکوپ در ابتدا برای تعیین محل دقیق کیست بوده و بعد از مشخص شدن محل کیست، متخصص زنان یک یا دو برش را به منظور برداشتن کیست ایجاد می نماید.

لازم به ذکر است که برای انجام این روش نیاز به بیهوشی کامل بیمار بوده و دکتر بیرانوند حیدری با توجه به ضروری بودن وجود تخمدان برای باروری ، تمام سعی خود را می کند بخش اعظم تخمدان در حین برداشتن کیست دست نخورده باقی بماند.

یک × دو =