نازایی و ناباروری

از جمله مشکلاتی که امروزه گریبان گیر بسیاری از زوج ها و ناراحتی آن ها شده است نازایی و ناباروری است که ممکن است ناشی از عوامل مختلفی همچون مصرف داروهای شیمیایی یا مواد غذایی ناسالم، زندگی در شرایط و محیط های پراسترس و تنش زا، فعالیت در محیط های آلوده و غیره باشد. ( متخصص زنان در خرم آباد )

نازایی و ناباروری چیست؟

چنانچه بانوان به منظور بارداری اقدام به برقراری رابطه جنسی بدون استفاده از روش های پیشگیری کرده و پس از گذشت یک سال باردار نشده باشند دچار نازایی یا ناباروری هستند.

مشکلات ناباروری ممکن است مربوط به مرد یا زن یا ترکیبی از مشکلات هر دو باشد و لازم به ذکر است که در برخی از زوج ها دلیلی ناباروری قابل تشخیص نیست.

در حدود 20 درصد از زوج های ایرانی مشکل نازایی دیده می شود به همین علت در ادامه توضیحاتی در رابطه با دلایل، علائم و درمان ناباروری خانم ها ارائه نموده ایم.

نازایی و ناباروری

دلایل ناباروری زنان چیست؟

خانم ها با تعداد معینی تخمک زاده می شوند که با افزایش سن از تعداد و کیفیت این تخمک ها کم می گردد به طوریکه بعد از سن سی سالگی حدود 3 تا 5 درصد از شانس بچه دار شدن شان در هر سال کم شده و شدت این کاهش باروری پس از 40 سالگی بسیار بیشتر خواهد بود.

سن تنها یکی از عوامل ناباروری بانوان بوده و از دیگر عوامل موثر در آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسیب دیدن لوله رحم: فالوپ نام پزشکی لوله رحم است که وظیفه حمل تخمک از تخمدان به رحم را بر عهده دارد.

اگر کوچکترین مشکلی در لوله رحم وجود داشته باشد مانع از رسیدن اسپرم و تخمک به هم می شود.

جراحی، آندومتریوز و عفونت لگن از جمله عواملی هستند که ممکن است منجر به تشکیل بافت و بر جای گذاشتن جای زخم در لوله های رحم، بسته شدن و آسیب دیدن آن ها شوند.

• تغییرات هورمونی
  • مشکلات رحم و دهانه رحم
  • ناباروری با علت نامشخص

تشخیص علت نازایی و ناباروری

در اغلب موارد کیفیت و کمیت اسپرم با آزمایش آنالیز اسپرم بررسی شده و اگر مشکلی در آن وجود نداشته باشد متخصص زنان و زایمان اقدامات لازم برای تشخیص علت ناباروری در خانم ها را صورت می دهد.

به عنوان اولین اقدام، پزشک از خانم ها آزمایشات خونی به عمل آورده و با این کار سطح هورمون های مختلف را بررسی می کند.

در مرحله بعدی و در صورت لزوم پزشک از دیواره رحم نمونه برداری کرده و به منظور بررسی سلامت لوله های رحم و بررسی های تکمیلی اقدام به تجویز سونوگرافی، تصویربرداری از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی برای فرد می کند.

پزشک متخصص بعد از تشخیص مشکل و با توجه به علت آن از روش های زیر برای درمان نازایی و ناباروری بهره می گیرد:

1. لاپاراسکوپی
  2. لقاح خارج از رحم یا ivf
  3. رحم جایگزین
  4. درمان دارویی
  5. میکرواینجکشن یا icsi
  6. اهدا کردن تخمک
  7. روش gift وzift
  8. تلقیح داخل رحمی اسپرم

درمان ناباروری با iui

آی یو آی یکی از روش های کمک باروری است که طی آن اسپرم شسته شده و به داخل حفره رحم تزریق می شود. با انجام این فرایند احتمال تماس اسپرم با تخمک در محیط رحم افزایش یافته و این امر در نهایت موجب افزایش شانس وقوع بارداری می شود.

عمل iui در چه مواردی به بیماران پیشنهاد می شود؟

آی یو آی روشی است که پیش از آی وی اف انجام شده و امکان دارد دکتر کاملیا بیرانوند حیدری ، متخصص زنان و زایمان خرم آباد انجام آن را در موارد ذیل به بیماران خود پیشنهاد دهد:

• کم بودن حجم مایع منی
  • کم تحرکی اسپرم ها یا کم بودن تعداد آن ها
  • وجود آنتی اسپرم آنتی بادی در مایع منی
  • زیاد بودن تعداد اسپرم های غیرطبیعی
  • وجود ترشحات کشنده اسپرم در دهانه رحم
  • ناباروری با دلایل ناشناخت
  • اندومتریوز متوسط یا خفیف
  • واژینیسم
  • کم بودن مخاط دهانه رحم
  • وجود مشکلات مرتبط با تخمک گذاری در خانم ها
  • غلیظ بودن بیش از حد موکوس سرویکس و عدم امکان عبور اسپرم
  • ناتوانی جنسی مرد در انزال در داخل واژن

میزان موفقیت عمل iui چقدر است؟

میزان موفقیت این روش به عوامل متفاوتی بستگی داشته و در هر سیکل درمان بین 6 تا 24 درصد می باشد.

درصد موفقیت iui در مواردی که کیفیت و تعداد اسپرم های مرد مناسب باشد بسیار بیشتر از مواقعی است که افراد به دلیل کم بودن تعداد اسپرم اقدام به انجام این روش درمانی نموده اند.

لازم به ذکر است که بیماری های زنان نیز از نقش بسیار موثری در میزان موفقیت این روش برخوردار می باشد. همچنین شرایط فیزیکی زن و سن او نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

به طور مثال احتمال بارداری در شرایطی که سن زن از 35 سال بیشتر باشد به طور بسیار چشمگیری کاهش پیدا می کند.

اگر بعد از انجام 3 تا 6 بار سیکل iui ، درمان موفق نبود پزشک از سایر روش های درمان ناباروری همچون آی وی اف و icsi استفاده می نماید.

یک × یک =