مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری : مهم ترین مسئله ای که باید در دوران حاملگی به آن توجه کرد، سازگاری مادر با شرایط بارداری و حفظ سلامت وی می باشد، زیرا تمامی ارگان های بدن در این دوران تحت تاثیر بارداری قرار خواهند گرفت.

بنابراین خانم ها به منظور داشتن یک بارداری ایمن باید قبل از حاملگی به اصلاح شرایطی بپردازند که امکان ایجاد مشکل در اثر آن شرایط برای خود و جنین شان وجود دارد.

مراقبت های بارداری با شروع این دوران آغاز می شوند.

مراقبت های بارداری

حاملگی

حاملگی را با توجه به شرایط آن می توان به دو دسته زیر تقسیم نمود:

• حاملگی کم خطر : این نوع بارداری زمانی تحقق خواهد یافت که در شرایط و سن مناسب رخ دهد.
  • حاملگی پرخطر : در این نوع بارداری لازم است تا مادر تحت یکسری مراقبت های ویژه قرار گیرد.

اقدامات پیش از بارداری

تمام خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند می بایست از حدود 3 ماه پیش از بارداری به مشاوره با یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب در شهر خود بپردازند.

خانم ها باید در صورت مصرف داروهای خاص و ابتلا به بیماری های مزمن، پزشک خود را در جریان گذاشته، تحت معاینات و بررسی های کلی قرار گرفته و در صورت تجویز برخی آزمایشات توسط پزشک، آن ها را انجام داده و نزد پزشک خود ببرند.

همچنین خانم ها باید بدانند که ابتلای مادر به برخی بیماری های دهان و دندان در دوران حاملگی بر روی جنین تاثیر منفی خواهد گذاشت، به همین دلیل این مشکلات را باید پیش از بارداری برطرف کرد.

مصرف اسیدفولیک 3 ماه قبل از بارداری الزامی می باشد.

نشانه ها و علائم بارداری چیست؟

بارداری در هر ماه نشانه هایی دارد که عبارتنداز:

1. خواب آلودگی، سستی و بی حالی: بیشتر خانم ها این علائم را در هفته ششم بارداری تجربه خواهند کرد.
  2. استفراغ و حالت تهوع: این علائم در اکثر خانم ها وجود داشته و در بعضی از آن ها شدت بیشتری دارد و ممکن است تا هفته شانزدهم بارداری ادامه داشته باشد.

اگر علائم فوق تداوم داشته و تشدید یابد فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و در صورت لزوم با صلاحدید ایشان دارو مصرف نماید.

همچنین در برخی موارد پزشک برای بهبود وضعیت فرد ممکن است رژیم غذایی او را تغییر دهد.

وزن گیری در دوران بارداری

خانم هایی که دارای وزن اضافی هستند باید در دوران حاملگی از نظر وزن گیری تحت کنترل قرار بگیرند زیرا داشتن وزن بالا موجب بالا رفتن دیابت و فشار خون و در نتیجه سخت شدن بارداری خواهد شد.

تغذیه مادر در دوران بارداری

تغذیه مادر در دوارن بارداری باید متنوع و سالم بوده و مادر باردار تمام مواد مغذی اعم از ویتامین ها و پروتئین ها را دریافت نماید.