متخصص زنان

در واقع پزشک متخصص زنان به بررسی و درمان مواردی همچون بیماری های دستگاه تناسلی ، زایمان و بارداری که مربوط به بانوان است می پردازد و جراحی های مربوط به آن را انجام می دهد. به همین دلیل این تخصص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در حفظ سلامت بانوان و به دنبال آن خانواده بسیار موثر است.

پزشکان متخصص زنان و زایمان به افزایش آگاهی مردم در رابطه با موارد مراقبتی زنان اهمیت بسیاری می دهند و بانوان را در کاهش احتمال ابتلا به بیماری و سرطان های شایع زنان یاری می کنند.

برخی از افراد بر این باورند که مراجعه به پزشک متخصص زنان تنها مختص خانم های متاهل می باشد، در حالیکه این باور کاملا اشتباه بوده و تمام دختران و بانوان به علت برخورداری از آناتومی به خصوص دستگاه تناسلی شان باید به منظور حفظ سلامت و زیبایی خود تحت نظر پزشک زنان باشند.

متخصص زنان

در واقع همه خانم ها از سن 20 سالگی باید حداقل سالی یک بار به منظور چکاپ و تست سلامت خود به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند تا از طریق انجام آزمایش های مختلف همچون تست پاپ اسمیر یا تجویز واکسن HPVاز بروز سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی پیشگیری شود. چرا که متاسفانه امروزه آمار ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان ، ناباروری ، بیماری عفونی خصوصا بیماری های مقاربتی همچون زگیل تناسلی ، تبخال تناسلی ، هپاتیت ، ایدز و غیره به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که متوجه بروز کوچک ترین اختلالی در ناحیه تناسلی ، شکم و لگن ، دفع ادرار و به هم خوردگی نظم پریود خود شدید ، حتما به پزشک مراجعه فرمایید. چرا که هر یک از این علائم می توانند خطرناک باشند و سلامت یا باروری بانوان را با اختلال مواجه کنند. بنابراین بی توجهی به این علائم می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت که گرایش تخصص زنان یکی از گسترده ترین و مهم ترین شاخه های علم پزشکی محسوب می شود.

متخصص زنان در ابتدا دوره هفت ساله پزشکی عمومی را طی کرده و سپس تخصص خود را در زمینه بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی خانم ها ، بارداری ، ناباروری و سایر بیماری های داخلی زنان اخذ می کند. این پزشکان قادر به تشخیص و درمان کلیه این موارد می باشند.

حوزه فعالیت متخصص زنان

به طور کلی حوزه کاری متخصصین زنان بسیار گسترده بوده و پس از آموزش دیدن های مختلف ، مجاز هستند در زمینه های متفاوتی فعالیت کنند. در واقع با توجه به نوع فلوشیب آن ها می توان فعالیت های آن ها را دسته بندی نمود که این دسته بندی عبارتند از :

انکولوژی زنان

نازایی و ناباروری

پریناتولوژی

اختلالات کف لگن در زنان

لاپاراسکوپی

حوزه تشخیص

در اولین جلسه مشاوره پزشک متخصص زنان با توجه به علائم و پس از معاینه و بررسی آزمایشات بیمار ، به تشخیص نوع بیماری وی می پردازد و متناسب با نوع بیماری بهترین درمان را برای بیمار برمی گزیند.