عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی از جمله جراحی های کم تهاجم می باشد که برای انجام آن برش های کوچکی در سطح پوست ایجاد شده و همین امر موجب کاهش احتمال بروز بیماری های عفونی در افراد و بهبود سریع تر زخم ها می گردد. ( متخصص زنان در خرم آباد )

• لاپاراسکوپی به دو منظور انجام می شود:
  1. درمان بیماری
  2. تشخیص بیماری

لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

در ابتدا فرد بیهوش شده و سپس به منظور مشاهده اعضای داخلی شکم و لگن، دستگاهی به نام لاپاراسکوپ که در واقع لوله ای بلند و باریک بوده و دوربینی با نور شدید در قسمت پایانی آن وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

پزشک برای انجام این روش یک برش کوچک در سطح پوست ایجاد کرده و سپس دستگاه لاپاراسکوپ را به درون بدن وارد می کند.

همزمان با ورود دستگاه به درون بدن، گاز اکسید نیتروژن در داخل حفره شکم انتشار می یابد که همین امر موجب راحت تر دیده شدن اعضای داخلی بدن می شود.

گاز اکسید نیتروژن عملکردی دارد که به موجب آن دستگاه های داخلی بدن از دیواره شکم فرد جدا می شوند. با اتمام عمل و در مرحله پایانی آن، دستگاه خارج شده، گاز از درون بدن تخلیه شده و برش ها توسط پزشک بخیه زده می شوند.

لاپاراسکوپی

از لاپاراسکوپی برای درمان و تشخیص چه مشکلاتی بهره گرفته می شود؟

روش لاپاراسکوپی دارای کاربردهای زیادی است که عبارتنداز:

• با انجام این روش می توان کیسه صفرا و آپاندیس را برداشت.
  • مشکلات ناباروری در خانم ها را بررسی نمود.
  • چسبندگی های ناشی از بافت های اسکار را تشخیص داد و برداشت.
  • مشکلات کف لگنی همچون بی اختیاری ادرار و پولاپس ارگان لگن را درمان نمود.
  • سرطان اندام های داخلی مثل سرطان کبد و پانکراس را تشخیص داد.
  • حاملگی خارج از رحم را با میزان آسیب حداقلی اجرا نمود.
  • کیست های تخمدانی که قابل درمان با روش های دیگر نیستند را برداشت.
  • عوارض و آسیب دیدگی هایی که در اثر آندومتریوز بروز نموده اند را بررسی کرد.

روش لاپاراسکوپی چه مزایایی دارد؟

• این روش نسبت به جراحی باز از مدت زمان بهبود کوتاه تری برخوردار است.
  • بیمار بستری نشده و با صلاحدید پزشک بلافاصله مرخص می شود.
  • زخم های ناشی از انجام این روش بسیار کوچک می باشند.
  • چنانچه مراقبت های بعد از انجام این روش را رعایت کنید احتمال بروز عفونت نزدیک به صفر است.

لاپاراسکوپی

اقدامات قبل از لاپاراسکوپی چیست؟

1. چنانچه پزشک برای تان انجام ام آر آی و سونوگرافی را تجویز کرد حتماً آن ها را انجام دهید.
  2. ناشتا بودن و میل نکردن موادغذایی به مدت 8 تا 12 ساعت قبل از لاپاراسکوپی ضرورت دارد.
  3. در صورت استعمال دخانیات، مصرف داروهای رقیق کننده خون و مشروبات الکلی لازم است تا پزشک خود را در جریان بگذارید.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

• علائم حیاتی بیمار پس از لاپاراسکوپی توسط پرستار بررسی شده و بیمار تا زمانی که اثر ماده بیهوشی از بین برود در اتاق ریکاوری منتظر خواهد ماند.
  • زمان خارج کردن کاتتر توسط پزشک معالج تعیین می شود؛ تا هنگامی که بیمار به تنهایی توانایی دفع ادرار را نداشته یا به طور کامل به هوش نیامده باشد نباید کاتتر را از او خارج نمود.
  • به هیچ عنوان چسب جراحی را از روی زخم خود جدا نکنید.
  • باند را به هیچ عنوان تا 1 روز از روی زخم خود برندارید.
  • به مدت 24 ساعت از حمام کردن اجتناب کنید؛ بعد از این مدت استحمام و خیس شدن محل زخم ها ایرادی ندارد.
  • بعد از حمام کردن محل زخم ها را به خوبی خشک کنید زیرا مرطوب بودن آن ها ممکن است موجب بروز عفونت در افراد شود.
  • لگن تان را تا زمانی که پزشک اجازه نداده است حرکت ندهید.
  • فرد بلافاصله بعد از لاپاراسکوپی اجازه رانندگی ندارد. از همین رو بهتر است شخصی به عنوان همراه هنگام مراجعه به مطب در کنار بیمار بوده و او را به منزل برساند.
  • تا زمانی که از داروهای مسکن استفاده می کنید مجاز به رانندگی نیستید.
  • بروز درد و احساس ناراحتی پس از لاپاراسکوپی کاملاً طبیعی است؛
  • از ماهیچه های شکمی خود به مدت 1 هفته پس از جراحی حداقل استفاده را داشته باشید.
  • به منظور کنترل درد هنگام سرفه یا عطسه کردن بر روی شکم خود یک بالشت قرار دهید.
  • پیش از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت داشته و از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنید.
  • به منظور کاهش و کنترل درد می توانید از کمپرس سرد و گرم بهره بگیرید.
  • از مصرف سیگار و نوشیدنی های حاوی الکل طی مدت زمان تعیین شدن توسط پزشک بپرهیزید.
  • از استراحت مطلق به طور طولانی مدت خودداری کرده، به طور منظم پیاده روی نموده و به تدریج فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.

یک × سه =