درمان عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن نوعی بیماری مربوط به زنان است که بسیار شایع بوده و در اصطلاح به آن کاندیدیازیس گفته می شود. واژن سالم دارای برخی باکتری ها و سلول های قارچی مفید است که در حالت نرمال مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند اما زمانی که تعادل آن ها بهم خورده و میزان سلول های قارچی خیلی زیاد شود موجب بروز مشکلاتی همچون تورم، خارش و سوزش در فرد می شود.

متخصص زنان و زایمان با اقداماتی که در راستای درمان عفونت قارچی واژن می نمایند علائم آن را در بازه زمانی بسیار کوتاه و چند روزه کاهش می دهند که البته این مدت زمان برای افرادی که مشکل آن ها شدیدتر است بیشتر خواهد بود.

با وجود اینکه تماس جنسی یکی از عوامل عود عفونت قارچی است اما خانم هایی که از لحاظ جنسی فعال نیستند نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن چه علائمی دارد؟

در ادامه به مجموعه ای از علائم شایع عفونت قارچی اشاره کرده ایم:

• درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • خارش واژن
  • قرمزی پوست
  • سوزش در حین رابطه جنسی و دفع ادرار
  • جوش در ناحیه تناسلی
  • متورم شدن اطراف واژن
  • ترشح واژینال تکه ای و خاکستری: در برخی از خانم های این ترشحات آبکی بوده و گاهی نیز همچون تکه های پنیر است.

چنانچه افراد به موقع برای درمان این عفونت اقدام نکنند علائم بسیار شدیدتری را تجربه خواهند نمود.

عوامل موثر در بروز عفونت قارچی واژن

1. دیابت کنترل نشده
  2. بر هم خوردن تعادل هورمونی در نزدیکی پریود
  3. بارداری
  4. سیستم ایمنی ضعیف
  5. کمبود خواب
  6. عادات غذایی ناسالم همچون مصرف بیش از حد غذاهای شیرین
  7. استرس
  8. آنتی بیوتیک ها که موجب کاهش مقدار لاکتوباسیلوس در واژن می شوند.

عمدتاً عفونت قارچی هنگامی که نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس ، بیش از حد رشد می کند در فرد ایجاد می شود.

این عفونت ها را به راحتی می توان درمان کرد. چنانچه مشکل عفونت قارچی شما به وسیله درمان های رایج برطرف نشده یا به طور مکرر به عفونت قارچی دچار می شوید امکان دارد عامل آن نوع دیگری از قارچ باشد که می توان نوع آن را با انجام آزمایش مشخص نمود.

روش های درمان عفونت قارچی واژن

عفونت های قارچی دارای انواع مختلفی هستند. دکتر کاملیا بیرانوند حیدری ، متخصص زنان خرم آباد بعد از معاینه شما و با توجه به نوع عفونت و شدت علائم، بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می کنند.

درمان عفونت های قارچی خفیف

برای درمان این نوع عفونت معمولاً از کرم، پماد و قرص های خاصی استفاده می شود. از جمله رایج ترین این داروها عبارتنداز:

• کلوتریمازول
  • فلوکونازول
  • میکونازول
  • ترکونازول
  • بوتوکونازول

درمان عفونت های قارچی مقاوم و شدید

برای درمان عفونت های شدید و مقاوم به درمان، از روش های زیر بهره گرفته می شود:

• مصرف دو یا سه دوز فلوکونازول
  • استفاده از قرص، پماد، کرم یا شیاف واژینال

چنانچه روش های فوق برای درمان مشکل موثر واقع نشوند برای فرد لیزر درمانی تجویز خواهد شد.​

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی واژن

در همه زنان نمی توان از عفونت قارچی واژن پیشگیری کرد. اما از آنجایی که بروز این عفونت ها موجب ایجاد بوی بدن در واژن و نواحی اطراف آن می شود، با انجام برخی اقدامات بسیار ساده می توان منجر به کاهش شدت ین بوی بد می شود. به جرات می توان گفت که حدود 75 درصد از خانم ها در طول زندگی خود حداقل یکبار به این عفونت ها دچار می شوند.

عفونت قارچی واژن

با اقداماتی که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم می توان از بروز این عفونت پیشگیری کرد:

لباس زیر مناسب بپوشید:

توصیه دکتر کاملیا بیرانوند حیدری ، متخصص زنان در خرم آباد به افراد این است که لباس زیرهایی از جنس نخ یا کتان بپوشند. کتان رطوبت و گرما را داخل خود نگه نداشته و موجب خشک نگه داشتن محیط می شود. از همین رو نقش تاثیرگذاری در پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی واژن دارد.

اقدام به استفاده از دوش واژینال نکنید:

دوش واژینال و سایر محصولات بهداشتی مخصوص خانم ها، موجب برهم زدن تعادل مقدار فلور و باکتری طبیعی واژن می شود. به بیان دیگر مصرف این محصولات منجر به از بین بردن باکتری هایی در ناحیه واژن می شود که از نقش اساسی در مبارزه با عفونت ها برخوردار می باشد.

از اسپری های خوشبو کننده واژینال و سایر محصولات عطردار استفاده ننمایید:

اقدام به استفاده از صابون معطر، اسپری واژینال، تامپون و پد معطر و به طور کلی سایر محصولات معطر نکنید.

اقدام به کنترل دیابت نکنید:

در صورت ابتلا به دیابت، قند خون را در سطح نرمال نگه نداشته و آن را کنترل کنید.

به طور مرتب لباس های خیس خود را عوض نمایید :

بعد از باشگاه و شنا لباس های خیس خود را تعویض نموده و با لباس خیس ننشینید.

هجده + 11 =