روش درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی : از جمله بیماری های مقاربتی شایع که امکان بروز آن در خانم ها و آقایان وجود داشته اما خانم ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد زگیل تناسلی می باشد.

ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل های تناسلی بوده و ممکن است موجب درگیری واژن، داخل واژن، دهانه رحم و کشاله ران شده و در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی گلو و دهان فرد را نیز درگیر خواهد کرد.

مقاومت ویروس  HPV به اندازه ای بالا است که خارج از بدن نیز به مدت 72 ساعت قادر به ادامه زندگی خواهد بود.

انواع زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی را می توان به دو نوع زیر تقسیم کرد:

1. زگیل های تناسلی پرخطر : این نوع زگیل ها اصلی ترین عامل به وجود آمدن سرطان ها بوده و به نواحی درونی دستگاه تناسلی نفوذ می نمایند.
  2. زگیل های تناسلی کم خطر : این گونه زگیل ها موجب ایجاد سرطان نشده، کمتر در قسمت های داخلی ایجاد شده و بیشتر در نواحی بیرونی دستگاه تناسلی ایجاد می گردند.

چه افرادی در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند؟

• اشخاصی که رابطه جنسی شان محافظت شده نیست.
  • افرادی که با کسانی وارد رابطه می شوند که از سابقه جنسی و سلامت آن ها مطلع نیستند.
  • اشخاصی که در دوران جوانی از نظر جنسی بسیار فعال بوده و روابط آزاد دارند.
  • افرادی که به دیگر عفونت های جنسی ابتلا دارند.
  • اشخاصی که بیشتر از یک شریک جنسی دارند.

علائم و نشانه های ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

در برخی از موارد هیچگونه نشانه ای برای وجود زگیل تناسلی وجود ندارد ولی همزمان که این بیماری گسترش می یابد علائم آن نیز ظهور می کنند.

محل ظاهر شدن این نشانه ها در خانم ها معمولاً در واژن یا دیواره های آن، ناحیه میان مقعد و واژن و در آقایان بر روی مقعد، آلت تناسلی و نوک آن می باشد.

درمان زگیل تناسلی

• این نشانه ها به طور معمول شامل موارد زیر هستند:
  1. تجربه خونریزی در حین برقراری رابطه جنسی.
  2. احساس درد، ناراحتی و خارش در ناحیه تناسلی.
  3. بروز چندین زگیل در نواحی نزدیک به هم به شکل گل کلم.
  4. ایجاد توده هایی ریز، کوچک و به رنگ پوست در ناحیه تناسلی.

انواع زگیل تناسلی

ژن ها و تیپ های مختلفی برای ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که عملکرد هر کدام از آن ها برحسب مورد کاملاً متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که تا به امروز به طور تقریبی 100 تیپ مختلف از این ویروس مورد شناسایی قرار گرفته است.

انواع تیپ های گوناگون ویروس HPV را می توان به طور کلی به دو نوع ذیل تقسیم بندی نمود:

تیپ کم خطر ویروس اچ پی وی

تیپ کم خطر این نوع ویروس فقط منجر به ایجاد انواع زگیل های معمولی و زگیل در نواحی دهان، مقعد و ناحیه تناسلی ( واژن ) می گردد.

زگیل های تناسلی کم خطر با عفونت های خاص همراه نبوده و موجب بروز مشکل خاصی در بیماران نمی شوند. همچنین بعد از مدت زمانی حدوداً 18 تا 24 ماهه به طور خود به خود ناپدید شده و از بین می روند.

تیپ پرخطر ویروس اچ پی وی

این نوع از ویروس اچ پی وی می تواند مشکلات دیگری علاوه بر به وجود آوردن زگیل های تناسلی برای فرد به دنبال داشته باشد. سرطان دهانه رحم یکی از مهلک ترین بیماری هایی است که امکان بروز آن به دلیل وجود ویروس HPVپرخطر در بیماران وجود دارد.

سرطان دهانه رحم به عنوان سومین سرطان شایع در میان خانم ها شناخته شده و سالیانه افراد زیادی در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند.

درمان زگیل تناسلی

تیپ پرخطر این نوع ویروس می تواند موجب به وجود آمدن سرطان در نواحی ذیل گردد:

• سرطان حنجره
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان زبان
  • سرطان واژن
  • سرطان مقعد
  • سرطان دهان
  • سرطان واژن و دهانه واژن
  • سرطان آلت تناسلی و بیضه در مردان

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در خانم ها به چه صورت است؟

با انجام یک معاینه ساده و روتین می توان این بیماری را تشخیص داد و این زائده ها را با معاینه ظاهری مورد بررسی قرار داد؛ زگیل های تناسلی دارای علائم و ظاهر مشخص می باشند که این امر تشخیص آن ها را آسان می نماید.

در برخی مواقع همچون رشد زگیل ها در نواحی درون واژن باید با استفاده از وسیله ای مخصوص به تشخیص زگیل تناسلی پرداخت.

در صورت وجود احتمال ابتلای بیمار به ویروس اچ پی وی و عفونت های ناشی از آن، پزشک از روش های دیگری همچون تست پاپ اسمیر و آزمایش خون نیز برای تشخیص ویروس در بدن بهره می گیرد.

عوارض زگیل تناسلی چیست؟

در بسیاری از موارد این زگیل ها بی خطر بوده اما در برخی موارد دیگر مشکلات جدی را برای افراد به دنبال خواهند داشت که عبارتنداز:

• ایجاد مشکلات بارداری:  وجود زگیل های تناسلی در دوران حاملگی موجب ایجاد اختلال در دفع ادرار می شوند.

همچنین زگیل های واژنی موجب می شوند که توانایی واژن در باز شدن حین زایمان طبیعی کاهش یافته و در برخی موارد نادر در هنگام زایمان به گلوی نوزاد انتقال یابد.

• ایجاد سرطان: ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است موجب ایجاد سرطان واژن، سرطان سوراخ مقعد و سرطان سرویکس رحم گردد.

درمان زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟

برای درمان زگیل های تناسلی روش های متعددی وجود دارد که از این میان می توان به تجویز دارو، جراحی، برش زگیل، الکتروکاتری، کرایوتراپی، لیزردمانی و غیره اشاره کرد.

هفت + بیست =