التهاب واژن

التهاب واژن چیست

التهاب واژن که در اصطلاح پزشکی به آن واژینیت گفته می شود یکی از بیماری های شایعی است که سالانه هزاران نفر از خانم ها به آن مبتلا می شوند. محیط واژن به طور طبیعی اسیدی است که این امر از رشد بیش از حد ارگانیسم هایی که در بروز واژینیت موثر هستند جلوگیری می کند.

در برخی موارد و به دنبال استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها یا استرس شدید، اختلال پوشش در فرد اتفاق افتاده و این امر موجب ایجاد واژینیت در او می شود.

التهاب واژن

انواع واژینیت

بسته به علت واژینیت انواع مختلفی برای آن وجود دارد.

• واژینوز باکتریال : این نوع از واژینیت معمولاً در اثر رشد بیش از اندازه باکتری های طبیعی در واژن ایجاد می گردد.
  • واژینیت آتروفیک : زمانی که به دنبال یائسگی میزان تولید استروژن کاهش می یابد، درون پوشش واژن نازک شده و این امر مهبل را بیشتر در معرض التهاب و تحریک قرار می دهد.
  • تریکوموناس واژینالیس : انگل تک یاخته ای تک سلولی مقاربتی است که ناشی از برقراری رابطه جنسی بوده و امکان دارد قسمت های مختلف دستگاه ادراری تناسلی را آلوده نماید.
  • کاندیدا آلبیکنس : مخمری است که موجب بروز عفونت قارچی واژن یا برفک واژن در خانم ها می شود و مقادیر کم آن در روده وجود دارد که به طور معمول به وسیله باکتری های نرمال موجود در روده کنترل می گردد.

چه عواملی خطر واژینیت را افزایش می دهند؟

این عوامل عبارتند از:

استفاده از آنتی بیوتیک

• پوشیدن لباس زیر مرطوب یا شلوارهای خیلی تنگ
  • استفاده از دستگاه های جلوگیری از بارداری
  • استفاده از محصولات واژن همچون اسپرم کش ها و اسپری ها

لازم به ذکر است که خانم های مبتلا به بیماری دیابت بیشتر از سایر خانم ها در معرض ابتلا به التهاب واژن قرار دارند.

علائم واژینیت چیست؟

1. سوزش ناحیه تناسلی
  2. بوی بد شبیه به بوی ماهی گندیده از واژن
  3. دیسپارونیا یا مقاربت جنسی دردناک
  4. احساس درد و ناراحتی در حین ادرار
  5. التهاب، قرمزی و تورم در پره های داخلی واژن یا لبه های آن
  6. ترشح واژن که ممکن است خاکستری، سفید، کف دار یا رقیق باشد.

1 × پنج =